Hyrdebrev


Job 
ved Guds nåde Erkebiskop av Telmessos ,
Den økumeniske patriarks Exark


Hyrdebrev 

Til prester, munker og troende i erkebispedømmet av russiske ortodokse kirker i Vest-Europa

Kjære fedre, brødre og søstre i Kristus ,
Det er med stor glede  jeg henvender meg til dere på denne dagen for festen av den hellige apostelen Andreas, den først kalte , dagen for min ordinasjon til episkopatet av Hans Hellighet den økumeniske patriarken og hans konselebrerende biskoper.  Etter å ha mottatt fra Moderkirken et  høyt ansvar som vil kreve  mye arbeid , innsats og ressurser av meg , håper jeg at dere vil gi meg all nødvendig støtte og hjelp.  Det er derfor jeg ber om at dere ber for meg slik at jeg blir en verdig etterfølger til dem som har gått foran meg, metropolittene Evlogii og Vladimir, erkebiskopene Georg, Georg, Sergius og Gabriel. Fra i kveld (lørdag 30/11-13), i henhold til de hellige kanoner , bør  navnet mitt minnes i alle liturgiske feiringer i alle kirkene i vårt Eksarkat. Om  noen dager jeg vil bestige tronen i  vår katedral i Paris, hl. Alexander Nevski , der jeg hadde gleden av å fungere som diakon i syv år med den avdøde erkebiskop Sergius, og bli ordinert til prest av erkebiskop Gabriel. Alle disse år i tjeneste for  Eksarkatet ga meg mulighet til å bli kjenet personlig med en stor del av geistligheten og de troende, og jeg vil bli glad for å se dere igjen under mine  pastorale besøk og bli kjent med de jeg ikke kjenner. 

I det siste har vårt Eksarkat spilt en viktig rolle blant ortodokse spredt omkring i Vest-Europa. Det ble opprinnelig opprettet for å betjene russiske menigheter fra den russiske utvandring, har det fra begynnelsen av, med inspirasjon av Metropolitt Eulogi  vært  vitne om den  ortodokse tro i Vest-Europa og vært åpen for dialog med andre kristne kirker. Vår oppgave i dag er å forbli trofast mot denne arven og fortsette å tjene enheten i den ortodokse diaspora.

Vi ligger under jurisdiksjonen til det økumeniske patriarkatet , og trenger  å arbeide tett  med andre ortodokse bispedømmer tilstede i Vest-Europa, under  forsamlingen av biskoper og i trå med  beslutningene fra den fjerde prekonsiliære panortodokse  konferanse. Men for å tjene helheten i den ortodokse kirke, må vi ha enhet  hos oss selv, oppfylle Guds vilje uttrykt i hans bønn : " at alle må være ett , slik du , Far, er i meg og jeg er i deg , kan de også være i oss , slik at verden skal tro at du har sendt meg " ( Joh 17 , 21 ).

Mitt hovedanliggende er å ta vare på hjorden betrodd meg , og for å sikre den åndelige utvikling . Ifølge vår Frelser , er frelse av en eneste menneskesjel mer verdifullt enn  hele verden (jfr. Matt 16 : 26). Faktisk, den viktigste plikt for kirken og dens prester er å vokse i det åndelige livet  ved å styrke den urokkelig sannhet i  troen på Kristus. Det er derfor vi bør være spesielt oppmerksom på livet i våre menigheter, som gjennom den liturgiske og sakramentale erfaring  samlet rundt alteret , er menn og kvinner fra forskjellig bakgrunn og med ulike meninger forent i Kristus,  til å forme en kropp av en felles tro og en felles bønn, som  apostelen Paulus har lært oss : " Her er ikke jøde eller greker, her er ikke slave eller fri ,  verken mann eller kvinne , for dere er alle én i Kristus Jesus» (Gal 3 : 28) . For å oppnå dette , er tett samarbeid mellom biskopen , prestene , munkene og de ​​troende det som trengs for  bedre å kunne svare på vårt kall og overvinne utfordringene i den moderne verden ."

Vår Herre Jesus Kristi nåde , Gud Faders kjærlighet  og Helligåndens samfunn være med dere alle ! " (2 Kor 13 , 13). 

+ Job 
erkebiskop av Telmessos
Den økumeniske patriarks Exark.
Phanar 30. november 2013