Et brev fra erkebiskop Gabriel til presteskapet i Eksarkatet

Prester og troende i Eksarkatet

Her, etter nesten åtte måneder med stillhet, kommer et livstegn fra meg,  etter  utrolig mange meldinger om støtte og sympati mottatt etter min plutselige avgang fra Paris. Jeg vil be om unnskyldning for stillhet og mangel på respons fra min side. Min helse er blitt bedre. Hjernesvulsten er overvunnet, tilsynelatende  med vellykket med medisinering. Det er  mulig igjen å gå uten stokk, igjen god stemme, kort sagt, jeg er bedre igjen. Fra september vil jeg feire  i Maastricht en søndag i måneden, de andre søndager, vil jeg  besøke menigheter i ulike land. Og når  jeg blir helt frisk, har jeg tenkt å reise regelmessig til Paris.
Jeg er overbevist om at suksessen til medisinsk behandling og fremgang, skjer på grunn av deres hellige bønner, og jeg vil takke dere av hele mitt hjerte. Jeg ønsker også å uttrykke min takknemlighet til de som har tatt  turen til Maastricht for å besøke meg.
Jeg forstår at situasjonen for Eksarkatet er problematisk, særlig med hensyn til valg av ny erkebiskop. Jeg vil be dere alle  å holde sammen og bevare enheten i menigheten og menighetene i Eksarkatet. Siden jeg har ikke noen myndighet, kan jeg foreta samtaler, fordi jeg elsker dere alle. Det er i kraft av denne kjærligheten at vi er forent.
Gud velsigne deg!
+ Erkebiskop Gabriel