Nytt kirkeår 1./14.september


Patriarkens encyklika for det kirkelige nyttår 2013


+ Bartolomeus
Ved Guds nåde erkebiskop av Konstantinopel - Nye Rom og Økumenisk Patriark
Til Hele Kirken
Nåde og fred fra Skaperen og Bevareren av all skapning.
Vår Herre Gud og frelser, Jesus Kristus

Kjære brødre og barn i Herren.
Vi har kommet til 1. september, begynnelsen av det kirkelige år som det økumeniske patriarkatet og senere hele den ortodokse kirke har utpekt som en dag med bønn for naturen og miljøet. Siden da har interessen i å beskytte naturen blitt utvidet  og mange tiltak er nå tatt for å styrke bærekraften og balansen i jordens økosystemer så vel som for alle relaterte problemer som et resultat av denne satsingen. Ettersom det er godt kjent og utprøvd , at " naturlovene verken er oppløst eller forstyrret , men alltid forblir konstant"  ( St. Johannes Krysostomos , On Lazarus VI PG 48 . 1042 ) , er vi i dag nødt til å fokusere på de usynlige menneskelige inngrep som påvirker den økologiske balansen , som er forstyrret ikke bare av synlige destruktive handlinger - for eksempel avskoging , utarming av vannressurser, den samlede utnytting av natur-og energiressurser, sammen med forurensning av store land eller havområder ved hjelp av søl eller deponering giftige og kjemiske stoffer - men også av aktiviteter usynlige for det blotte øye. 
Vi snakker om ingrep i genene til levende skapninger og etableringen av mutasjoner med uforutsett utvikling , for eksempel oppdagelsen av måter til å frigjøre enorme krefter , atom-og kjernefysikk , hvis misbruk kunne utslette alle spor av liv og sivilisasjon på planeten vår . I slike tilfeller er grådighet og kjærlighet til makt ikke de eneste beveggrunnene til dem som søker å gripe inn og mutere disse levende skapninger som Gud har skapt som "svært god ", men arroganse til dem som ser ut til å motsette seg Guds visdom og anser seg i stand til å forbedre hans verk. De gamle grekerne kalte denne åndelige tilstand " hybris ", og det betyr arrogant frekkhet fra dem med begrenset tanke overfor den allvitende og allmektige Skaper. 

 Naturligvis er vi ikke i mot vitenskapelig forskning , så lenge det gavner menneskeheten og miljøet. Bruk av vitenskapen for eksempel til helbredelse av sykdom er meget akseptabelt, men den kraftfulle kommersielle utnyttelsen av ressurser fra moderne kjemisk og biologisk teknologi i lys av en forhåndsbestemt konklusjon at dette ikke er skadelig for menneskeheten, må fordømmes fordi de gjentatte ganger har ført til tragiske konsekvenser for menneskeheten og miljøet. Vitenskap er, helt riktig, å forske  og forsøke å forklare de naturlige lover og orden. Guds bud til de første mennesker, at de skulle " legge jorden under seg " ( Mos 9,1) , gir konsesjon for forskning på og kunnskap om de naturlige og biologiske mekanismer som er aktive i naturen slik at naturen kan være en himmelsk enhet. Den eneste betingelsen er at jakten og utnyttelse av kunnskap ikke bør sikte utelukkende på profitt eller bli en arrogant innsats for å bygging av et nytt Babels tårn , der Guds skapninger søker å nå, og kanskje gjennom noen folks innbilskhet , overgå Skaperen selv.  
 Dessverre, noen ganger glemmer menneskene det faktum at "kilden til skjønnhet skapte alle ting» ( Wisdom 13,3) og " Herrens hånd grunnfestet jorden, mens hans høyre hånd grunnla himmelen. " ( Jes 48,13 ) Derfor er det vår plikt, som gjetere av Kirken og hver person av ånd og vitenskap, men også av alle troende kristne , å gjøre godt og spesielt å be om at den guddommelige skaperen av alt kan opplyse forskerne som er særlig involvert med disse spørsmålene, så de kan gå inn i naturens mysterier med ydmykhet overfor Gud og respekt overfor de naturlige lover slik for å unngå unaturlig bruk av sin forskning til kommersielle eller andre grunner. 
 Lang erfaring er nødvendig for å kunne fastslå at konstaterte gunstige konsekvenser i anvendelsen av ny kunnskap ikke samtidig har bivirkninger som er ødeleggende for miljøet og menneskeheten. Ved skapelsen av verden garanterte Herrens røst og opprinnelige bud om at "naturen kan ha sine egne lover  i  verden, slik at den er i stand til å frembringe og bære frukt for all tid" ( Basil the Great , På Hexaemeron IX PG 29.96 ) jordens bærekraft. Jorden vil fortsette å frembringe og bære frukt hvis den får lov til å følge sin egen naturlige orden , og hvis vi som innbyggerne lever etter budene og Guds lover , og følger av og praktisere dem. Da vil han alene " gi regn i sin tid , og landet skal gi sin grøde , og trærne på marken skal gi sin frukt . . . Og vi skal spise vår brød til fulle og leve trygt i vårt land. Og han vil gi fred i landet . "( Mos 26,4-5 ) 
 I anledning av denne viktige dagen og begynnelsen av året , ber vi med Joshua , den englelike Simeon , de syv barn i Efesos , og den hellige salmisten David at Herren vil sende ut sin ånd og fornye jordens ansikt ( jf. Sal . 103.20 ) for å velsigne  Hans henders verk og anse oss verdige til fredelig å fullføre den tiden som ligger foran oss. Og vi påkaller over dem som driver vitenskapelig forskning lyset fra naturens krefter, nåde og velsignelse av  Helligånden. Amen .