Hilsen fra Metropolitt Emmanuel av Frankrike locum tenens av Erkebispedømmets trone

I anledning sitt besøk i eksarkatets katedral, Alexander Nevsky, i Paris, avsluttet  Eminense Metropolitt Emmanuel av Frankrike, locum tenens av Erkebispedømmets trone sin adresse til de troende med følgende ord etter   feiringen Den guddommelige Liturgi på Teofania:

Kjære brødre og søstre i Kristus,

Jeg har i dag en enestående ære å være blant dere på grunn av endringer som deres kirke har gjennomgått. Dere er i ferd med å åpne en ny side i historien. Slike endringer er aldri uten et visst innslag av engstelse for fremtiden.

Mitt nærvær blant dere og min oppgave frem til  valget av en ny hyrde, er å berolige dere og gi  oppmuntring.  Kirkens historie består av slike øyeblikk med endring som vitner om Kristi verk i historien. Jeg skal være på deres side og være med dere for å gi støtte i valgprosessen med å velge den personen dere vil ha som ny hyrde.

Bortsett fra det, jeg forsikre dere om den spesielle plass eksarkatet har i hjertet av Det økumeniske patriarkatet og i Den ortodokse kirke. Vær klar over dette og vær stolt av det. Dere er bærere av en åndelig arv som må fortsette og bære frukt som i lignelsen om talentene.


Jeg ønsker hver og en av dere en lysende  Teofani høytid.

Må Gud velsigne dere 

Paris, 19. januar 2013